ännu ett skäl till att inte besöka MCDonalds...
Jag har sedan några år tillbaka känt en klar avsmak för MC och deras mat.
På något sätt så är de kronan av det kapitalstyrda snabbkonsumtionssamhället, helt avpersonifierad utfodring, lackerat med plastig yta.
Den enda ljuspunkten med dessa så kallade restauranger har varit att jag kan verkligen förstå barnfamiljer som väljer att äta där med sina barn mitt i en hektisk shoppingdag. Jag unnar verkligen föräldrar att få enkel och snabb mat i hyfsat barnvänlig miljö. Det finns för få sådana ställen.
Nu har MC på Arlanda gått före och sabbat det sista vettiga med sin affärsidé i mina ögon, starköl till hamburgaren...
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2584527.svd
Ägaren skyller på att "det är något gästerna efterfrågar". Är det det enda som styr en affärsrörelses utbud? var finns ansvarskänslan?
Aktiva alkoholister efterfrågar alkohol konstant, men de är fortfarande familjefäder och familjemödrar, som behöver någonstans att äta när de är ute med sina familjer.
Ska de och deras familjer få ytterligare ett tillfälle, en plats i samhället att må dåligt på?
Enligt CAN så beror hälften av alla alkoholrelaterade skador på de ca 90% av Sveriges befolkning som INTE är alkoholister. Dessa 90% kan inte skylla på det sjukdomsliknande tillstånd som alkoholism är. Men de orsakar ändå hälften av problemen kring alkohol.
Ska de som jobbar i kassan på MC tvingas begära leg av kunder som är minderåriga, tvingas säga nej till de som vill ha tag i alkohol trots att de är för unga?
Detta är redan en ohälsosam arbetsmiljö i våra mataffärer som säljer folköl, det är inte lätt att säga nej till en grupp 16-åriga killar som kan verka nog så hotfulla.
MCDonalds på Arlanda visar vägen till fortsatta höga alkoholskador i samhället. För att "kunderna efterfrågar det".
Och visar vägen gör de, för det finns garanterat fler MCDonaldsägare i Sverige som vill "ge vad kunderna efterfrågar", oavsett vad alkoholen kostar oss.
MCDonalds, nej tack.
På något sätt så är de kronan av det kapitalstyrda snabbkonsumtionssamhället, helt avpersonifierad utfodring, lackerat med plastig yta.
Den enda ljuspunkten med dessa så kallade restauranger har varit att jag kan verkligen förstå barnfamiljer som väljer att äta där med sina barn mitt i en hektisk shoppingdag. Jag unnar verkligen föräldrar att få enkel och snabb mat i hyfsat barnvänlig miljö. Det finns för få sådana ställen.
Nu har MC på Arlanda gått före och sabbat det sista vettiga med sin affärsidé i mina ögon, starköl till hamburgaren...
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2584527.svd
Ägaren skyller på att "det är något gästerna efterfrågar". Är det det enda som styr en affärsrörelses utbud? var finns ansvarskänslan?
Aktiva alkoholister efterfrågar alkohol konstant, men de är fortfarande familjefäder och familjemödrar, som behöver någonstans att äta när de är ute med sina familjer.
Ska de och deras familjer få ytterligare ett tillfälle, en plats i samhället att må dåligt på?
Enligt CAN så beror hälften av alla alkoholrelaterade skador på de ca 90% av Sveriges befolkning som INTE är alkoholister. Dessa 90% kan inte skylla på det sjukdomsliknande tillstånd som alkoholism är. Men de orsakar ändå hälften av problemen kring alkohol.
Ska de som jobbar i kassan på MC tvingas begära leg av kunder som är minderåriga, tvingas säga nej till de som vill ha tag i alkohol trots att de är för unga?
Detta är redan en ohälsosam arbetsmiljö i våra mataffärer som säljer folköl, det är inte lätt att säga nej till en grupp 16-åriga killar som kan verka nog så hotfulla.
MCDonalds på Arlanda visar vägen till fortsatta höga alkoholskador i samhället. För att "kunderna efterfrågar det".
Och visar vägen gör de, för det finns garanterat fler MCDonaldsägare i Sverige som vill "ge vad kunderna efterfrågar", oavsett vad alkoholen kostar oss.
MCDonalds, nej tack.
Kommentarer
Trackback